Back to Basic Afslankplan

Compleet afslankplan incl. vetverbande recepten

Afvallen door lopen i.c.m. een koolhydraatarm dieet

/
/
/
429 Views

Afvallen door sport – lopen

afvallen door lopen en koolhydraatarm dieetWanneer het de bedoeling is om wat extra kilootjes af te vallen, dan is het eigenlijk niet noodzakelijk om aan sport te doen. Afslanken kan perfect mits je de koolhydraat-inname beperkt. Overgewicht ontstaat veelal door een combinatie van te weinig lichaamsbeweging en een te hoge koolhydraat-inname. Het lichaam krijgt een overvloed aan energie binnen en dit wordt niet verbruikt gedurende de dag. Het energieoverschot wordt dan deels opgeslagen als reserve. Het is net deze (vet)reserve die men wenst aan te pakken indien men gezonder door het leven wenst te gaan. Aanpakken van het overgewicht kan dus logischerwijs door twee zaken te combineren: een koolhydraatarm dieet en meer lichaamsbeweging. In dit artikel ga ik het hebben over lichaamsbeweging en we gaan na of ‘recreatief lopen’ een optie is en of het überhaupt helpt bij het verbranden van vet.

Hoewel sporten niet noodzakelijk is indien men wil afvallen, zijn er geen redenen om het niet te doen. Sport is gezond voor lichaam en geest en werkt ontspannend. Drie à viermaal per week 45 minuutjes recreatief lopen zal gegarandeerd een positieve invloed hebben op het gewicht en zeker ook op de gemoedstoestand. Onder meer een positiever zelfbeeld, een gevoel van overwinning en een betere nachtrust zijn allemaal rechtstreekse gevolgen van de sportsessies. Geen redenen dus om de loopschoenen niet aan te trekken.

Beginnen met lopen – enkele tips

Lopen is in feite een zeer gemakkelijke sport. In iedere stad kan men wel ergens een leuke looproute te vinden. Nu enkel nog een loopoutfit en correcte loopschoenen en de sessies kunnen beginnen. Voor de absolute beginner bestaan er lessen zoals ‘start to run’ en op internet kan men tientallen schema’s vinden om rustig op te bouwen richting een zekere afstand. Voor de meer gevorderde loper biedt een intervaltraining geen geheimen meer. Hier enkele gangbare tips voor de beginnende loper:

  • Voor personen met (veel) overgewicht kan het handig zijn om eerst even een arts te raadplegen. Lopen werkt nogal belastend op de gewrichten. Een alternatief is bijvoorbeeld zwemmen. Daar vindt de beweging plaats in water en er is geen sprake van harde stootbewegingen, wat uiteindelijk beter is voor de gewrichten. Begin bijvoorbeeld eerst met wandelen, door stevig door te lopen verhoogt je hartslag en zul je de ververbranding stimuleren.
  • Afwisseling kan nooit geen kwaad. Het lichaam houdt van afwisseling en andere sporten beoefenen raden we dan ook aan. Fietsen en zwemmen zijn populaire alternatieven. Zich inschrijven in een club (spinning, dansen, badminton) zorgt tevens voor sociaal contact – iets wat zeker aanstekelijk werkt tijdens het sporten.
  • Start rustig, het lichaam heeft tijd nodig om op te warmen. Ook het verzorgen van een afkoeling (met het correct stretchen) is belangrijk. Voor de absolute beginner is niet het aantal gelopen kilometers belangrijk, maar wel de totaal afgelegde afstand. Wandelen tussen het lopen door is geen probleem. Immers, men kan niet verwachten dat men uit het niets eventjes een toertje van 10 kilometer gaat lopen.
  • Een handig hulpmiddeltje is een sporthorloge. Dankzij dit technische snufje kan men de progressie volgen. Het gelopen toertje uploaden op internet en daar dan ook de afstand, gemiddelde snelheid en hoogtemeters bekijken werkt motiverend. Het is immers het doel om telkens beter te doen.
  • Motivatie behouden doet men door persoonlijke doelstellingen te formuleren, dit voor op korte en lange termijn. Voorbeelden: ‘binnen een maand 5 kilometer aan één stuk kunnen lopen’ – ‘Mij volgend jaar inschrijven voor de 20 kilometer van Brussel’ – ‘Deze maand 60 kilometer lopen in totaal’. Het spreekt voor zich dat de doelstellingen realistisch dienen te zijn en volledig afhangen van de conditie van de persoon in kwestie.
  • Probeer persoonlijk genot te vinden gedurende de sportsessies. De zin om kilometers af te leggen moet er zijn, anders is de kans groot dat men binnen de kortste keren zal opgeven en dat is uiteraard niet de bedoeling. Spreek bijvoorbeeld met vrienden af om samen te gaan lopen. Het is altijd gezelliger als je niet alleen hoeft te lopen. Indien lopen geen optie is, dan is het interessant om de focus te verleggen naar een ander soort lichaamsbeweging. Er zijn mogelijkheden genoeg op het gebied van duursporten en de ene sport past nu eenmaal beter bij een persoon dan een andere sport.
  • Kun of wil je om een bepaalde reden niet (hard)lopen, dan is wandelen een goed alternatief.  Ga elke dag minstens 30 minuten wandelen. Dit doe je dan niet op een rustig tempo, maar je zet stevig de pas erin. JE moet ervoor zorgen dat je hartslag wat omhoog gaat, alleen op die maniet zal de vetverbranding gestimuleerd worden. Je lichaam moet wel “aan het werk”.

Lichaamsbeweging en koolhydraatarm dieet = win-win

koolhydraatarme receptenUiteraard is het de bedoeling om tijdens het gezonder leven ook iets te doen aan de koolhydraat-inname. Crashdiëten – of beter gezegd: gedurende een zekere tijd enorm weinig eten in de hoop om rap gewicht te verliezen – raad ik af, daar dit ongezond is voor lichaam en geest. Onderzoeken bewezen dat dergelijke crashdiëten slechts een zeer korte tijd een positieve invloed hebben op het gewicht (lees: effectief afslanken). Nadien treedt gegarandeerd het jojo-effect op en de kans dat je uiteindelijk meer komt te wegen dan vroeger, is groot. Teksten als ’10 kilogram verliezen in een week’ en ‘rap 5 kilo afslanken’ moeten dus met een korreltje zout worden genomen. Gezond afvallen doe je met niet meer dan 2 kilo per week.

Gezond en blijvend afslanken is simpelweg mogelijk door het eetpatroon aan te passen. Over de hele dag meer water drinken en meer vis, kip en vlees eten in plaats van aardappelen of pasta. Een koolhydraatarm dieet zorgt ervoor dat je lichaam in balans komt en dat je vet gaat verbranden i.p.v. suikers. Dit zorgt ervoor dat je zonder al te veel moeite gewicht gaat verliezen. Het Back to Basic Afslankplan heeft als doelstelling om enkel nieuwe gewoontes aan te leren, met gewichtsverlies als gegarandeerd gevolg. Deze nieuwe gewoontes zijn niet tijdelijk (zoals een crashdieet) en hier zul je dus levenslang van genieten. Voeg bij dergelijke aanpassing van het eetpatroon ook nog eens de dagelijkse dosis lichaamsbeweging en voor je het weet is het overgewicht verdwenen, heb je een gezonder lichaam en is de mentale gemoedstoestand verbeterd. Uiteraard spreekt het voor zich dat de aanpassingen in je lichaamsbeweging langzaamaan dienen aangebracht te worden. Begin met één maal per week te lopen en geleidelijk aan kan men de frequentie opdrijven.

Conclusie

Afvallen door extra lichaamsbeweging in de vorm van lopen is zeker mogelijk. Lopen op zich is niet het belangrijkste, wel de extra lichaamsbeweging en de aanpassingen in het voedingspatroon in de vorm van een koolhydraatarm dieet. We hopen alvast dat de interesse voor een loop of wandelpartijtje werd geprikkeld.

Het Back to Basic afslankplan is een boek dat jou helpt met het aanleren van een dergelijk gezond leefpatroon met voldoende lichaamsbeweging. In het afslankplan vind je informatie, adviezen en instructies over hoe je een gezond koolhydraatarm dieet volgt. Aan de hand van de vetverbrandende recepten, adviezen over lichaamsbeweging en informatie over de juiste voeding die in het het boek staan, zul je tot wel 2 kilo per week aan overtollig lichaamsvet verbranden.

 

afvallen met een koolhydraatarm dieet

 

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Linkedin
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text